Πως θα δοθεί η μείωση ΕΝΦΙΑ στις ασφαλισμένες κατοικίες
Η μείωση του ΕΝΦΙΑ, βάσει της παραγράφου 7Ζ του άρθρου 3 του νόμου 4223/2013, παρέχεται σε φυσικά πρόσωπα δικαιούχους δικαιωμάτων σε κατοικίες, τα οποία καταγράφονται στην δήλωση ακινήτων (Ε9), Πίνακα 1: Στοιχεία οικοπέδων (εντός ή εκτός σχεδίου) και κτισμάτων, στη στήλη 15 «Κτίσμα-Είδος δικαιώματος», με τους κωδικούς από 1 έως 13. Ως κατοικία ορίζεται κάθε κτίριο με τα εξαρτήματά του, όπως αναφέρεται στον Πίνακα 1 της ίδιας δήλωσης, στη στήλη 9 «Κατηγορία Ακινήτου», με κωδικό 1 για «Κατοικία ή Διαμέρισμα εκτός μονοκατοικίας» ή 2 για «Μονοκατοικία».
Για την εφαρμογή της μείωσης του ΕΝΦΙΑ απαιτούνται τα εξής για το έτος πριν τη χορήγηση:
α) Η ασφάλιση της κατοικίας σε εταιρεία ασφάλισης που να είναι καταχωρημένη στο Μητρώο Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων της Διεύθυνσης Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης της Τράπεζας της Ελλάδος,
β) η ασφάλιση να καλύπτει ταυτόχρονα τους κινδύνους σεισμού, πυρκαγιάς και πλημμύρας για τουλάχιστον τρεις (3) μήνες μέσα στο ίδιο έτος,
γ) το ασφαλισμένο ποσό να καλύπτει το συνολικό κόστος ανακατασκευής της κατοικίας ή των κτισμάτων. Η αξία ανακατασκευής υπολογίζεται με βάση την επιφάνεια κύριων και βοηθητικών χώρων, όπως αυτή καταγράφεται στις στήλες 12 και 13 του Πίνακα 1, για τον/τους ΑΤΑΚ που συνθέτουν την κατοικία.
Η αξία ανακατασκευής καθορίζεται σε 1.000 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, ενώ για το 2024 η αξία ανακατασκευής ορίζεται στα 900 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο.
Το τρίμηνο διάστημα της ασφάλισης θεωρείται επαρκές ακόμη και εάν η κατοικία ασφαλιστεί μέσω ενός ή περισσότερων συμβολαίων στην ίδια ή σε διάφορες ασφαλιστικές εταιρείες με συνολική διάρκεια τουλάχιστον ενενήντα (90) ημερών μέσα στο ίδιο έτος.
Αν κατά τη διάρκεια του έτους γίνουν αλλαγές στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο όσον αφορά την ασφαλισμένη αξία της κατοικίας ή/και τους κινδύνους που καλύπτονται (σεισμός, πυρκαγιά, πλημμύρα), λαμβάνεται υπόψη μόνο το διάστημα ασφάλισης που πληροί τις προϋποθέσεις που αναφέρονται παραπάνω.
Αρμόδιο όργανο για τη χορήγηση της μείωσης
Η διαδικασία εφαρμογής της μείωσης του ΕΝΦΙΑ διενεργείται από τη Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΓΔΗΛΕΔ) της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (Α.Α.Δ.Ε.). Εάν η μείωση δεν πραγματοποιηθεί μέσω αυτής της κεντρικής διαδικασίας, τότε αυτή μπορεί να εκδοθεί από τον αρμόδιο προϊστάμενο της αντίστοιχης Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών (ΔΟΥ).
Ηλεκτρονική αίτηση για χορήγηση της μείωσης -Υποχρεώσεις ασφαλιστικών επιχειρήσεων
Για να λάβει ο φορολογούμενος τη μείωση του ΕΝΦΙΑ, πρέπει να υποβάλει ετήσια αίτηση μέσω της πλατφόρμας myPROPERTY της Α.Α.Δ.Ε., χρησιμοποιώντας τους προσωπικούς κωδικούς TAXISNET. Στην αίτηση αυτή, ο φορολογούμενος επιλέγει τον/τους ΑΤΑΚ που αφορά/ούν στην ασφαλισμένη κατοικία και συνδέει κάθε ΑΤΑΚ με τον αριθμό του αντίστοιχου ασφαλιστηρίου συμβολαίου.
Αν η ίδια κατοικία καλύπτεται από περισσότερα ασφαλιστήρια συμβόλαια, είτε από την ίδια είτε από διάφορες ασφαλιστικές εταιρείες, ή σε περίπτωση ανανεώσεων ή τροποποιήσεων των συμβολαίων, η διαδικασία επαναλαμβάνεται για κάθε ασφαλιστήριο συμβόλαιο. Επιπλέον, αν ο φορολογούμενος έχει πολλαπλές ασφαλισμένες κατοικίες, η διαδικασία επαναλαμβάνεται για κάθε μία από αυτές.
Στην περίπτωση που ο λήπτης της ασφάλισης διαφέρει από τον δικαιούχο της κατοικίας ή αν υπάρχουν περισσότεροι δικαιούχοι, ο λήπτης της ασφάλισης καταχωρίζει στην εφαρμογή myPROPERTY τους ΑΦΜ των εν λόγω προσώπων, τα οποία ειδοποιούνται μέσω email και καλούνται να υποβάλουν την αίτησή τους για τη μείωση του ΕΝΦΙΑ μέσω TAXISNET.
Κατά την υποβολή, ο φορολογούμενος δηλώνει ότι οι πληροφορίες της αίτησής του είναι πλήρεις και ακριβείς, σύμφωνα με τον νόμο 1599/1986, και συναινεί στη μεταβίβαση των απαραίτητων στοιχείων στην ασφαλιστική εταιρεία για την επιβεβαίωση της ασφάλισης.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες, μετά την υποβολή της αίτησης, έχουν την υποχρέωση να επιβεβαιώσουν τα στοιχεία της ασφαλισμένης κατοικίας και την αντιστοίχισή της με τα ασφαλιστήρια συμβόλαια. Για το έτος 2024, οι αιτήσεις, καθώς και τυχόν τροποποιήσεις ή διορθώσεις τους, πρέπει να υποβληθούν μέχρι τις 22/2/2024, ενώ οι επιβεβαιώσεις από τις ασφαλιστικές εταιρείες πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι τις 11/3/2024.
Διαδικασία χορήγησης της μείωσης
Η διαδικασία για την χορήγηση της μείωσης του ΕΝΦΙΑ αρχίζει με την πρώτη κεντρική εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ, κατά την οποία η Γενική Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΓΔΗΛΕΔ) της Α.Α.Δ.Ε. εξετάζει αν έχουν ικανοποιηθεί οι προϋποθέσεις που ορίζονται στο άρθρο 1 για το έτος πριν από την εκκαθάριση. Αν οι προϋποθέσεις έχουν πληρωθεί για όλο το έτος, τότε εφαρμόζεται μείωση 10% στον ΕΝΦΙΑ που αντιστοιχεί στους ΑΤΑΚ της ασφαλισμένης κατοικίας.
Αν οι προϋποθέσεις ικανοποιούνται για διάστημα μικρότερο του ένα έτους, αλλά τουλάχιστον για τρεις μήνες, η μείωση υπολογίζεται αναλογικά βάσει των ημερών που καλύπτονται εντός του έτους.
Σε περιπτώσεις που η μείωση δεν εφαρμόζεται αυτόματα κεντρικά, ο φορολογούμενος έχει τη δυνατότητα να υποβάλει αίτηση προς την αρμόδια Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (ΔΟΥ) χρησιμοποιώντας το έντυπο «Δ500 Αίτηση – Δήλωση για τη χορήγηση απαλλαγής, έκπτωσης ή για την επανεκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ», ακολουθώντας τη διαδικασία που καθορίζεται από τις αποφάσεις Α.1272/2019 και Α.1158/2022 του Διοικητή της Α.Α.Δ.Ε. Η αίτηση πρέπει να συνοδεύεται από τα ασφαλιστήρια συμβόλαια, τις ανανεώσεις ή τροποποιήσεις τους και μια υπεύθυνη δήλωση σύμφωνα με τον ν. 1599/1986, που επιβεβαιώνει την ακρίβεια των δηλωθέντων στοιχείων.
Η μείωση του ΕΝΦΙΑ θα χορηγηθεί μόνο εφόσον πληρούνται οι προϋποθέσεις που ορίζονται στο άρθρο 1, σύμφωνα με τη διαδικασία της παραγράφου 8 του άρθρου 2 της απόφασης Α.1272/2019. Αν η αίτηση απορριφθεί, θα εκδοθεί σχετική πράξη απόρριψης σύμφωνα με την παράγραφο 9 του ίδιου άρθρου.
Related
Related Posts
Προσαρμογή του εργασιακού περιβάλλοντος στην ψηφιακή εποχή
Στην ψηφιακή εποχή, το εργασιακό περιβάλλον αλλάζει ραγδαία με την εισαγωγή νέων τεχνολογιών. Η ψη
Δημιουργία ΙΚΕ – 5 συμβουλές πριν κάνετε έναρξη
Σε αυτό το άρθρο θα δώσουμε 5 βασικές συμβουλές για τη δημιουργία ΙΚΕ.

Απάντηση