Κωδικός LEI – Τι είναι και πως Μπορείτε να τον Αποκτήσετε - KRS
ΆρθραΚωδικός LEI – Τι είναι και πως Μπορείτε να τον Αποκτήσετε

Κωδικός LEI – Τι είναι και πως Μπορείτε να τον Αποκτήσετε

Τι είναι ο κωδικός LEI και πως εκδίδεται; Ποιοι πρέπει να έχουν κωδικό LEI; Σε αυτό το άρθρο θα απαντήσουμε στα παραπάνω ερωτήματα και θα εξετάσουμε τις εξής θεματικές:

  • Τι είναι ο κωδικός LEI;
  • Κωδικός LEI – Σε τι χρησιμεύει;
  • Ποιος πρέπει να έχει κωδικό LEI;
  • Πως μπορεί κανείς να αποκτήσει κωδικό LEI;
  • AthexGroup – LEI
  • Πως κάνω ανανέωση LEI;

Τι είναι ο κωδικός LEI;

Ο κωδικός Ταυτότητας Νομικής Οντότητας (Legal Entity Identifier – LEI) αποτελεί έναν 20ψήφιο, αλφαριθμητικό αριθμό που συνδέει βασικά στοιχεία αναφοράς και επιτρέπει την αδιάσειστη και μοναδική αναγνώριση των Νομικών Προσώπων που λαμβάνουν μέρος στις χρηματοπιστωτικές αγορές.

Η έκδοσή του γίνεται βάσει του προτύπου ISO17442 από τις εξουσιοδοτημένες Τοπικές Ενότητες Λειτουργίας (Local Operating Units – LOUs). Το εποπτικό όργανο Legal Entity Identifier Regulatory Oversight Committee (LEIROC – www.leiroc.org), το οποίο συστάθηκε με πρόταση του Financial Stability Board, αναλαμβάνει τον συντονισμό και την εποπτεία της έκδοσης των κωδικών LEI. Για την πιστοποίηση ενός οργανισμού ως LOU απαιτείται η πρόταση από ένα μέλος της LEIROC και η υιοθέτηση συγκεκριμένων αρχών και τεχνικών συστάσεων της. Η διαδικασία έκδοσης κωδικού LEI εποπτεύεται από τον Οργανισμό Global Legal Entity Identifier Foundation (GLEIF).

Τα δεδομένα του LEI είναι δημοσίως προσβάσιμα. Οι εξουσιοδοτημένοι LOU οφείλουν να προσφέρουν δυνατότητα αναζήτησης των σχετικών κωδικών από το κοινό με διάφορα κριτήρια. Επιπρόσθετα, τα Νομικά Πρόσωπα που ενδιαφέρονται για έκδοση L.E.I. μπορούν να ανατρέξουν στη δημόσια βάση δεδομένων https://www.gleif.org που συλλέγει πληροφορίες από όλους τους LOU και τις παρέχει ελεύθερα για χρήση, προκειμένου να διαπιστώσουν αν έχουν ήδη λάβει κωδικό LEI.

Κωδικός LEI - Σε τι χρησιμεύει;

Ο κωδικός LEI (Legal Entity Identifier) είναι ένα εργαλείο που εξυπηρετεί σημαντικούς σκοπούς στον χρηματοοικονομικό κόσμο. Ας δούμε τις βασικές χρήσεις του:

Διευκόλυνση Παγκόσμιου Εντοπισμού Συναλλαγών: Το σύστημα LEI διευκολύνει τον εντοπισμό χρηματοοικονομικών συναλλαγών παγκοσμίως. Αυτό επιτυγχάνεται μέσω της ταυτοποίησης των νομικών προσώπων και των ιδιοκτητών τους, μέσω της παροχής τυποποιημένων πληροφοριών.

Δημιουργία Διαφάνειας: Στόχος του LEI είναι να προωθήσει τη διαφάνεια στα χρηματοοικονομικά συστήματα και τις συναλλαγές. Αυτό βοηθά στην πρόληψη της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες και της χρηματοπιστωτικής απάτης.

Ρύθμιση Χρηματοοικονομικών Φορέων: Το LEI βοηθά επίσης στη ρύθμιση των χρηματοοικονομικών παραγόντων στις δικαιοδοσίες που χρησιμοποιούν το σύστημα, με στόχο την επίτευξη ενός τυποποιημένου συστήματος που μπορεί να χρησιμοποιηθεί διεθνώς.

Διασφάλιση Φερεγγυότητας και Διαφάνειας: Η διαχείριση του συστήματος LEI από τρεις διαφορετικές αρχές (ROC, GLEIF, LOU) εγγυάται τη φερεγγυότητα, τη διαφάνεια και την αξιοπιστία του συστήματος.

Συνοψίζοντας, ο LEI αποτελεί ένα κρίσιμο εργαλείο για την αυξημένη διαφάνεια και ασφάλεια στις χρηματοοικονομικές αγορές, βοηθώντας στην αποτροπή παράνομων δραστηριοτήτων και στην καλύτερη ρύθμιση και εποπτεία των χρηματοοικονομικών οντοτήτων.

Ποιος πρέπει να έχει κωδικό LEI;

Στην Ελλάδα, όπως και σε πολλές άλλες χώρες, το LEI (Legal Entity Identifier) αποτελεί μία απαραίτητη προϋπόθεση για νομικά πρόσωπα που συμμετέχουν σε χρηματοοικονομικές συναλλαγές. Αυτό σημαίνει ότι:

Εταιρείες: Οποιαδήποτε εταιρεία που εμπλέκεται σε συναλλαγές με μετοχές, ομόλογα, ή άλλους τίτλους, χρειάζεται έναν κωδικό LEI για την ταυτοποίησή της στην αγορά.

Φιλανθρωπικά Ιδρύματα και Καταπιστεύματα: Ακόμη και οι μη κερδοσκοπικές οργανώσεις που διενεργούν χρηματοοικονομικές συναλλαγές ή διαχειρίζονται περιουσιακά στοιχεία πρέπει να διαθέτουν LEI.

Οργανισμοί και Τράπεζες: Οι τραπεζικοί οργανισμοί και άλλοι οργανισμοί στον τομέα των χρηματοοικονομικών πρέπει επίσης να έχουν έναν κωδικό LEI για τη διευκόλυνση των διαπραγματεύσεων και των συναλλαγών τους.

Ουσιαστικά, ο LEI λειτουργεί ως ένας παγκόσμιος “ταυτοτικός αριθμός” για τα νομικά πρόσωπα, επιτρέποντας την αξιόπιστη και διαφανή ταυτοποίηση τους στις χρηματοπιστωτικές αγορές. Αυτό συμβάλλει στην αύξηση της διαφάνειας και στη μείωση του κινδύνου στις συναλλαγές, καθώς και στην πρόληψη παράνομων δραστηριοτήτων όπως η νομιμοποίηση εσόδων και η χρηματοπιστωτική απάτη.

Πως μπορεί κανείς να αποκτήσει κωδικό LEI;

Για την απόκτηση ενός κωδικού LEI, η διαδικασία αρχίζει με την υποβολή αίτησης σε μια εξουσιοδοτημένη οργάνωση. Συνήθως, αυτό συνεπάγεται την εισαγωγή του αριθμού της εταιρείας σας σε ένα ηλεκτρονικό σύστημα, όπου ακολουθεί η αυτόματη συλλογή δεδομένων από το τοπικό μητρώο επιχειρήσεων. Μετά την επιβεβαίωση των δεδομένων, η διαδικασία της αίτησης ολοκληρώνεται, και ο κωδικός LEI εκδίδεται συνήθως εντός λίγων ωρών έως και μερικών ημερών.

Η ανανέωση του κωδικού LEI πρέπει να γίνεται ετησίως για να διασφαλίζεται η επικαιρότητα των πληροφοριών. Αυτή η διαδικασία μπορεί να γίνει αυτόματα από την οργάνωση που εκδίδει τον κωδικό, με ενημέρωση των δεδομένων από το τοπικό μητρώο επιχειρήσεων. Είναι σημαντικό οι πελάτες να ενημερώνουν την οργάνωση για οποιεσδήποτε αλλαγές στα νομικά τους πρόσωπα.

Τέλος, για να επαληθεύσετε την έγκυρότητα του LEI, μπορεί να χρειαστεί να περιμένετε μέχρι και 24 ώρες μετά την εκδοσή του, καθώς οι τράπεζες και το παγκόσμιο μητρώο συνήθως ενημερώνουν τις πληροφορίες LEI σε καθημερινή βάση.

AthexGroup - LEI

Για να αποκτήσετε έναν κωδικό LEI στην Ελλάδα μέσω της ATHEXCSD, η διαδικασία περιλαμβάνει τα εξής βήματα:

Ηλεκτρονική Αποστολή της Αίτησης: Στείλτε ηλεκτρονικά τη συμπληρωμένη και υπογεγραμμένη αίτηση (ΑΙΤ051Ε) στη διεύθυνση axialei@athexgroup.gr. Η αίτηση πρέπει να φέρει τη σφραγίδα και την υπογραφή του νόμιμου εκπροσώπου του Νομικού Προσώπου.

Επισυναπτόμενα Έγγραφα: Επισυνάψτε τα ακόλουθα έγγραφα σε μορφή PDF ή JPG:

  • Πιστοποιητικό εγγραφής του Νομικού Προσώπου στο αντίστοιχο Μητρώο.
  • Έγγραφο εκπροσώπησης του Νομικού Προσώπου από το Μητρώο (π.χ. ΓΕΜΗ) ή επικυρωμένο αντίγραφο του Πρακτικού του Διοικητικού Συμβουλίου.
  • Εφόσον αποτελεί μέρος ενός Ομίλου Εταιρειών, έγγραφα που περιγράφουν τη σύνθεση των νομικών προσώπων/οντοτήτων του Ομίλου.

Καταβολή Δικαιωμάτων: Καταβάλετε τα δικαιώματα για την έκδοση του LEI, τα οποία από 01/07/2019 διαμορφώνονται σε €64,00 (πλέον ΦΠΑ) ή €79,36 (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%).

Ηλεκτρονική Ενημέρωση: Θα λάβετε ενημέρωση μέσω email σχετικά με τον εκδιδόμενο κωδικό LEI και το λογιστικό παραστατικό εντός δύο ημερών από την καταβολή των δικαιωμάτων.

Ταχυδρομική Αποστολή Εγγράφων: Τέλος, ταχυδρομήστε τα ίδια έγγραφα σε έντυπη μορφή στην ATHEXCSD εντός δύο ημερών από την υποβολή της αίτησης, στην διεύθυνση που έχει ορίσει η εταιρεία.

Με αυτά τα βήματα, η διαδικασία αίτησης για τον κωδικό LEI μέσω της ATHEXCSD ολοκληρώνεται.

Πως κάνω ανανέωση LEI;

Η ετήσια ανανέωση του κωδικού LEI μέσω της ATHEXCSD ακολουθεί μια δομημένη διαδικασία, η οποία περιλαμβάνει τα εξής βήματα:

  • Ενημέρωση για την Ανανέωση: Ο υπόχρεος ενημερώνεται για την ανάγκη ετήσιας ανανέωσης του κωδικού LEI ένα μήνα πριν από την ημερομηνία επετείου της έκδοσής του.
  • Υποβολή Αίτησης Ανανέωσης: Ο υπόχρεος αποστέλλει ηλεκτρονικά τη σχετική αίτηση ανανέωσης (ΑΙΤ053Ε), η οποία πρέπει να είναι σφραγισμένη και υπογεγραμμένη από τον νόμιμο εκπρόσωπο του Νομικού Προσώπου, στη διεύθυνση axialei@athexgroup.gr.
  • Καταβολή Δικαιωμάτων Ανανέωσης: Το Νομικό Πρόσωπο καταβάλλει τα δικαιώματα ανανέωσης του κωδικού LEI, τα οποία από 01/07/2019 ανέρχονται σε €64,00 (πλέον ΦΠΑ) ή €79,36 (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ 24%).
  • Ενημέρωση για την Ολοκλήρωση της Ανανέωσης: Το Νομικό Πρόσωπο λαμβάνει ενημέρωση μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου σχετικά με την ανανέωση του κωδικού LEI και το αντίστοιχο λογιστικό παραστατικό, εντός δύο ημερών από την καταβολή των δικαιωμάτων.

Αυτή η διαδικασία διασφαλίζει ότι οι πληροφορίες του κωδικού LEI παραμένουν επίκαιρες και ακριβείς, προάγοντας τη διαφάνεια και την ασφάλεια στις χρηματοοικονομικές συναλλαγές.

Συνοψίζοντας

Αναφερθήκαμε στον κωδικό LEI, στο πως μπορεί μία εταιρεία να αποκτήσει έναν αλλά και στο που χρησιμεύει. 

Στην KRS βρισκόμαστε δίπλα σας, παρέχοντας σας λογιστικές, φορολογικές και συμβουλευτικές υπηρεσίες, επιτρέποντας στην εταιρεία σας να αναπτυχθεί. 

Το λογιστικό γραφείο μας μάλιστα αναδείχθηκε ως το κορυφαίο λογιστικό γραφείο της Αττικής για το 2023. 

Για να μαθαίνετε περισσότερα αλλά και για να γνωρίσετε τις υπηρεσίες της KRS, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας για την ταχύτερη δυνατή εξυπηρέτηση σας. 

Απάντηση

ΕΛΑΤΕ ΝΑ ΣΥΖΗΤΗΣΟΥΜΕ

Επικοινωνήστε μαζί μας

Μέσα από σκληρή δουλειά, έχουμε κερδίσει το σεβασμό των επιχειρηματικών και οικονομικών κοινοτήτων. Αυτός ο σεβασμός απεικονίζει τα διαφορετικά ταλέντα μας, την αφοσίωση και την ικανότητα μας να ανταποκριθούμε γρήγορα σε κάθε σας πρόβλημα.

Discover more from KRS

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading